سفارش تبلیغ
صبا ویژن

karlink

نظر

میز برش

 

ارتفاع میز برش از سطح زمین باید بین 100-90 سانت و عرض 100 سانت و طول آن دو متر باشد تا هنگام ایستادن پشت آن کاملا وضع بدن بحالت قائم باشد . میزهای کوتاه تر از این اندازه ضمن کار ، ایجاد ناراحتی های شغلی میکند زیرا شخصی که پشت آن کار میکند پس از مدتی ناراحتی ستون فقراتی پیدا خواهد کرد و ضمنا گردنش نیز تقریبا از خط قائم انحراف پیدا خواهد کرد و تناسب اندام خود را از دست خواهد داد . گوشه های میز برش باید فاقد تیزی و سطح آن کاملا مسطح تهیه گردد. معمولا در اطراف آن کشوهایی جهت قرار دادن وسایل خیاطی نصب می کنند .

 

جنس میز برش بهتر است از چوب و دارای رنگ سفید قابل شستشو باشد بطور کلی روکش های لغزنده مانند شیشه و غیره مناسب نیست . جهت رولت کردن الگو قبلا یک ورقه مقوای ضخیم روی میز قرار دهید و آنگاه اقدام به علامت گذاری کنید .

 

 

 

انواع کاغذ

 

کاغذهایی که در رسم الگو مورد استفاده قرار می گیرند : کاغذ گراف و کاغذ روغنی (پوستی)

 

کاغذ گراف به صورت کاهی سفید و زرد تیره می باشد . برای کشیدن الگو عموما از مدادHB استفاده می نمایند .

 

کاغذ روغنی یا (پوستی) که بی رنگ می باشد و جهت کپی کردن الگوها یا تغییراتی در الگو به کار می رود .

 

یک نمونه کاغذ گراف

 

 

مداد های طراحی

برای کشیدن الگو و طراحی از مداد HB استفاده می شود زیرا نوک آن نرم و روان است و مداد رنگی برای نشان دادن خطوط و تغییرات در الگو بکار می رود .

 

مداد اچ بی HB

 

مداد طراحی اچ بی

 

وسایل اندازه گیری

 

اندازه گیری صحیح نیاز به وسایل دقیق دارد مهمترین ابزار های اندازه گیری عبارتند از متر خیاطی (سانتی متر) ، خط کش ساده کوچک ، خط کش بلند متری ، گونیا ، اشل خیاطی

 

متر خیاطی (سانتی متر)

 

بر دو نوع است با روکش پلاستیک یا مشمع و کاغذی که نوع روکشی آن بهتر و با دوام تر می باشد. طول متر های خیاطی موجود 150 سانتی متر است . کار کردن با سانتی مترهایی که هر 10سانتی متر آن دارای رنگی مجزا است آسانتر می باشد و در دو سر آن ریشه نشود متر خیاطی بر حسب سانتی متر و میلی متر مدرج شده است .

 

متر خیاطی

 

 

خط کش ساده کوچک

 

این خط کش را از چوب ، فلز و یا پلاستیک می سازند ، طول این خط کش ها بین 20 تا 60 سانتی متر می باشند .

 

خط کش چوبی

 

متر خیاطی

 

 

خط کش بلند جهت کشیدن خطوط روی پارچه ها و همچنین ترسیم الگو به کار می رود .

 

بهترین نوع خط کش بلند متری از چوب گردو ساخته می شود که سطح آن کاملا صاف و نرم است . خط کش هایی که بفرم T ساخته می شوند نیز جهت رسم خطوط عمود و افقی کادرهای الگو استفاده می شود .

 

 

 

گونیا

 

این وسیله اندازه گیری را از چوب ، فلز و پلاستیک می سازند ، گونیا برای ترسیم زوایا به کار می رود .

گونیا اشل

 

این گونیا معمولا از مقوا و در سه اندازه ساخته می شود.  اشل درجات آن بر پایه نیم سانتی متری و گاه 1/4 سانتیمتر مدرج شده است . بجز دو ضلع قائم الزاویه آن قسمت داخلی و ضلع وتر آن با حلال های مختلف ساخته شده که جهت طراحی الگو استفاده میگردد .

 

رولت

 

در انواع مختلف با دندانه های تیز و کند و همچنین بدون دندانه موجود است از رولت جهت روگذاری و انتقال طرح روی کاغذ یا پارچه بکار می برند . از رولت با دندانه های تیز جهت علامت گذاری روی پارچه های ضخیم ، از رولت با دندانه های کند جهت پارچه هایی که ضخامت متوسط و لطیف ، از رولت بدون دندانه جهت انتقال خطوط توسط کاربن روی پارچه استفاده می شود.

 

نمونه رولت با دندانه های تیز

 

 

قیچی

 

ابزاری است که برای انواع مواد از جمله پارچه بکار می رود . قیچی از نظر اندازه در ابعاد مختلف ساخته می شود و در ارتباط با نوع کار و با در نظر گرفتن اندازه دست مصرف کننده انتخاب نمود . برای خرید انواع قیچی به جنس آن باید توجه کنید که تیغه آن توسط پیچ و مهره بهم متصل شده بمراتب بهتر از قیچی هایی است که تیغه های آن توسط پرچ کردن بهم وصل گردیده است.

 

قیچی را به آرامی روی زمین بگذارید و به زمین نیندازید و همیشه آن را خشک نگه دارید. گاهی توسط روغن محل پیچ ها را چرب کنید . در موقع خرید چند تکه پارچه مختلف همراه ببرید و توسط قیچی مورد نظر آنها را بچینید  اگر تارهایی از پارچه چیده نشود قیچی مرغوب نمیباشد .

 

قیچی ساده کوچک

 

دارای تیغه با نوک پهن جهت شکافتن درزها و دوخت های ظریف استفاده می شود.

 

قیچی ساده خیاطی

 

این قیچی صاف و دسته آن دارای دو حلقه مساوی می باشد . معمولا طول آن 7/5 تا 15 سانتی متر است و پشت و رو ندارد یعنی هر دو تیغه آن کاملا تیز است .

 

قیچی برش ضخیم

 

این نوع قیچی مستقیم نیست بلکه دارای خمیدگی قابل ملاحظه ای می باشد . حلقه کوچکتر آن جهت قرار گرفتن انگشت شست و حلقه بزرگتر برای قرار گرفتن انگشت دوم و سوم است . طول آن بین شانزده تا بیست سانتی متر می باشد.

 

قیچی دالبر و زیگزاگ

 

برای برش پارپه هایی که بسرعت ریشه می شوند بکار می رود. لبه تیغه قیچی دالبر به فرم دالبر و لبه قیچی زیگزاگ به فرم زیگ زاگ است.

 

قیچی مخصوص جا دکمه

 

این قیچی طوری طرح شده است که بتوان سوراخ جادکمه را روی پارچه دقیقا باز نمود.

 

روی قیچی مدرج است و پیچ میان قیچی تنظیم میزان زاویه باز و بسته شدن قیچی را به عهده دارد.

 

قیچی برقی

 

در مراکزی که برش پوشاک در کمیت زیاد انجام میگیرد این نوع قیچی بکار میرود و بر دو نوع است یا تیغه صاف و یا تیغه گرد .

 

نخ چین

 

اگر نخ کوک بر روی پارچه باقی بماند و دسترسی به گره آن در پشت پارچه نباشد و در نتیجه بیرون کشیدن آن میسر نباشد باید توسط نوعی قیچی مخصوص ، این نوع نخ ها را از بن چید این وسیله نخ چین دستی نام دارد .

 

سنجاق

 

بهترین نوع آن براق بلند و نوک تیز است ، نوع مرغوب آن خم نمیشود و در اثر فشار زیاد میشکند.

 

جا سنجاقی

 

جا سنجاقی بر دو نوع است جا سنجاقی مچی و جا سنجاقی رومیزی که برای جلو گیری از ریخت و پاش سنجاق ها بکار می رود.

 

آهن ربا

 

در هر کارگاه خیاطی باید یک آهن ربا موجود باشد تا هر روز پس از پایان کار سنجاق ها و سوزن ها را به آسانی جمع نمود .

 

به حلقه آهن ربا یک ریسمان متصل کنید ریسمان را به دست بگیرید و آن را روی زمین اطراف کارگاه بکشید تا همه سنجاق ها جمع آوری شود .

 

 منبع : http://shop.panizz.com